Letná sezóna je v plnom prúde, ale podnikatelia v gastro biznise už majú jasno v tom, že z hľadiska návštevnosti úspešná nebude. Až 60 % podnikov, ktoré sa zúčastnili ankety, hlási pokles tržieb oproti minulému letu. Jedinou istotou veľkého počtu gastro zariadení na Slovenskú sú v týchto ťažkých časoch obedové menučka. Vyše 70 % reštaurácií ich nejakým spôsobom svojim zákazníkom ponúka. Aj také sú zistenia anketového prieskumu ,,V akej kondícii je gastro sektor menučiek“ iniciatívy Pomoc pre gastro na vzorke vyše 300 majiteľov reštaurácií, jedální a iných gastro prevádzok, ktorý realizovali v polovici augusta.

Dôležité dáta z prieskumu:

  • 60 % podnikov má oproti minulému letu nižšiu návštevnosť Vyše 70 % podnikov ponúka hosťom menučka
  • 56 % podnikateľov uvádza, že menučka im zabezpečujú gro tržieb

Iniciatíva Pomoc pre gastro pravidelne prináša správy o tom, ako sa darí zvládať podnikateľom v gastro biznise náročné obdobie spôsobené pandémiou koronavírusu.

Len 32 % podnikov v ankete uvádza, že má návštevnosť porovnateľnú s minulým letom.

,,Tentoraz sme sa zamerali na segment obedových menu, ktoré sú na Slovensku populárne. Zistili sme, že letná sezóna nebude pre väčšinu podnikov z hľadiska návštevnosti úspešná v porovnaní s minulým rokom. A to aj napriek tomu, že ľudia dovolenkujú vo zvýšenej miere na Slovensku. A čo sa týka jesene, obavy sa len stupňujú,“ uviedla Magdaléna Koreny, hovorkyňa iniciatívy Pomoc pre gastro (iniciatívu podporuje skoro 600 reštaurácií a gastro prevádzok, viac na adrese www.pomocpregastro.sk).

Z prieskumu vyplynulo, že vyše 70 % podnikov ponúka svoje menučka v hodnote 4 – 6 euro a hostia za ne najčastejšie platia stravnými poukážkami, druhou voľbou sú platobné karty a hotovosť sa ocitla až na treťom mieste. Práve preto sa celý gastro segment s obrovskými obavami pozerá na tohtoročnú jeseň, kedy sa okrem rastúceho počtu nakazených ľudí koronavírusom pripravujú aj zmeny, ktoré sa dotknú zabehnutého fungovania systému stravovania. ,,Podnikatelia v gastro biznise stále čakajú na konkrétne formy podpory, potrebujú, aby sa im zvýšil obrat a zastabilizovala finančná situácia. Preto si myslíme, že nižšia DPH či oslobodenie sprepitného od daní a odvodov sú dobrými nástrojmi, ale cieľom opatrení by malo byť zvýšenie tržieb reštaurácií a podnikov so stravovacími službami. Vo Viedni napríklad takmer milión domácností dostalo kupóny v hodnote 25 alebo 50 euro. Miestne reštaurácie, bary a kaviarne získali od mesta finančnú podporu v hodnote 40 miliónov eur. To je príklad dobrej praxe pomoci gastronómii,“ dodala Koreny.

Kontakt pre médiá:

Magdaléna Koreny

+421 918 879 067

Koreny.magdalena@gmail.com